Oriëntatie op werken in het onderwijs

Werken in het onderwijs, iets voor jou?

Wil je werken aan de ontwikkeling en de toekomst van onze jongeren? En overweeg je een overstap naar een baan in het Voortgezet Onderwijs of het Middelbaar beroepsonderwijs? Dan heb je vast allerlei vragen.

Simone Bekema nam in het afgelopen schooljaar deel aan het High Potentials traject:

‘De wens om het bedrijfsleven te verruilen voor het onderwijs had ik al heel lang. Het leek me een behoorlijke overstap. Als docent ben je toch verantwoordelijk voor een stukje in de opvoeding van kinderen. Ik wilde zeker weten dat ik het zou kunnen en dat ik het ook zo leuk zou vinden als dat ik dacht dat ik het vond.

Wat dat betreft was het ‘High Potentials voor de klas’ project net dat zetje dat ik nodig had. Het heeft me een beter en scherper beeld gegeven van het vak docent. De laatste ervaring die ik met docenten heb stamt uit mijn eigen schooltijd en dat is toch alweer een tijd geleden. Ondertussen is er een hoop veranderd. Door mee te kijken, in het begin live en later online, bij diverse lessen kreeg ik een goed beeld van het vak.

Dat we online verder moesten vanwege de coronamaatregelen, vond ik in eerste instantie jammer. Later zag ik er ook de voordelen van in. Met de hele groep tegelijk een les volgen en ondertussen uitleg krijgen over waarom een docent iets doet of juist niet, bijvoorbeeld. Dat had live nooit gekund, maar heb ik wel erg waardevol gevonden. Ik heb zelfs een online les voorbereid en gegeven aan de groep. Erg leuk om te doen.

Dit project heeft me net dat zetje in de rug gegeven en inmiddels heb ik me dan ook aangemeld voor de lerarenopleiding. Ik kijk er erg naar uit!’.