Identiteit
Het ZuidWestHoek College maakt deel uit van de vereniging
Ons Middelbaar Onderwijs. Ons Middelbaar Onderwijs is een katholieke
schoolvereniging die in 1916 is opgericht door de Amsterdamse neerlandicus dr.
Hendrik Moller. Op 5 september 1916 opende het (huidige) Mollerlyceum in Bergen
op Zoom zijn deuren, gevolgd op 6 september door het (huidige) Dr.
Mollercollege in Waalwijk. Destijds ontstaan vanuit de behoefte aan een goede
verdeling van onderwijsaanbod, meer hoger opgeleiden en culturele en
maatschappelijke emancipatie van katholieken. Belangrijk was vooral dat
kinderen dichtbij hun huis naar school konden, ongeacht hun sociale achtergrond
en met aandacht voor hun talent. De vereniging heeft hiermee bijgedragen aan de
sociale en economische ontwikkeling van Noord-Brabant.
Het verzorgen van onderwijs verstaan we als een dienst aan
de samenleving.
De vereniging Ons Middelbaar Onderwijs is diepgeworteld in
de lange katholieke onderwijstraditie in Noord-Brabant. De huidige scholen van
de vereniging erkennen deze traditie en willen daar ook naar handelen.
Inspiratie ontlenen we aan het liefdevolle Woord en handelen van Jezus
Christus. We gaan uit van een optimistische mensvisie. In onze vorming kiezen
we als basis het vertrouwen in het goede van de mens. ‘Goed onderwijs, goed
mens, goed leven en goed handelen’ is de vierslag die we hanteren (https://www.omo.nl/over-ons/identiteit-en-integriteit/cDU575_Identiteit-en-integriteit.aspx).
Wij willen leerlingen de kunst van het leven leren. Leraren
bieden een hoopvol perspectief aan de leerlingen. Ze helpen leerlingen het
leven als zinvol te ervaren en leren ze samen met anderen te leven vanuit het
hart en het hoofd.
Van oudsher staan katholieke scholen wereldwijd open voor
alle leerlingen. Iedereen is welkom en ieder kind is gewenst. Katholieke
scholen verzorgen geen onderwijs voor katholieken, maar omdat zij katholiek
zijn. Wij doen dat vanuit een eigen beeld van de mens, van de maatschappij en
van God.
Persoonsvorming en socialisatie maken deel uit van de
ontwikkeling van de mens. Vorming gaat vooraf aan het vergaren van kennis, want
kennis krijgt pas echt betekenis in een gevormde mens die de goede keuzes kan
maken. In de relatie met anderen en met de wereld waarin je leeft, leer je
verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en de wereld; ons gemeenschappelijk
huis, dichtbij en veraf.
Mens-zijn krijgt vorm in de ontmoeting met de ander/Ander en
met onszelf. In de ontmoeting wordt de mens van individu tot persoon. Wij
verzorgen onderwijs voor de hele mens. Niet alleen het verwerven van kennis is
belangrijk, maar ook bijvoorbeeld de sociaal-emotionele, creatieve, spirituele en
lichamelijke ontwikkeling dragen bij tot de ontwikkeling van een leerling tot
een evenwichtige volwassen mens. Onderwijs voor hoofd, hart en handen. Voor de
scholen is deze pedagogische visie het leidmotief in het pedagogisch en daaruit
voortvloeiend ook het didactisch handelen. De aandacht voor iedere en de gehele
mens geldt ook voor de medewerkers van de scholen, die de school mogen ervaren
als een aangename, persoonlijke en veilige werkomgeving.
Wij keren ons tegen individualisme en willen juist een leefgemeenschap,
een waardengemeenschap zijn, waarin alle betrokkenen open staan voor elkaar en
zorg hebben voor elkaar. Leerlingen en personeelsleden moeten in school als
naasten erkend worden, tot hun recht komen, zich geaccepteerd en veilig voelen.
Wij werken aan een cultuur van openheid en samenwerking. Dit bepaalt onze visie
op alle beleidsterreinen.
Wij vormen leerlingen voor de samenleving van vandaag en
morgen. Om als volwaardig burger te kunnen participeren in de hedendaagse en
toekomstige samenleving is het van belang kennis te hebben van onze samenleving
en vaardigheden te ontwikkelen om te participeren in en aan de samenleving.
Leerlingen vormen tot democratische en rechtschapen burgers is echter een
complexe opdracht, omdat onze pluriforme en multiculturele samenleving in se
complex is.
Het is daarom van belang dat leerlingen leren om de
(sociale) werkelijkheid te bekijken door verschillende ‘brillen’. Er zijn
immers allerhande perspectieven denkbaar om naar thema’s te kijken en om deze
uit te werken: sociaal-cultureel, sociaaleconomisch, politiek-juridisch,
historisch, ideologisch, geografisch, filosofisch, theologisch, en ga zo
verder. Deze verschillende perspectieven vormen een totaalbeeld van de complexe
wereld om ons heen: dicht bij de deur, over – nationale en Europese – grenzen
heen, in verleden, heden en toekomst. Niet alleen deze perspectieven zijn
verschillend, ook de wijzen en momenten waarop de leerlingen deze ‘brillen
leren opzetten’ zijn uiteenlopend.
Wij leren de leerlingen dat zij participeren in en aan onze
samenleving en dat zij daaraan dus ook een actieve bijdrage moeten (leren)
leveren. Leerlingen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen en die ook weer
aan anderen door te geven. Leerlingen leren redeneren vanuit de mentale en
lichamelijke waardigheid van de menselijke persoon. Leerlingen leren dat hun
denken en handelen ten dienste staan van het welzijn van allen (bonum commune)
en dat hierin solidariteit en gerechtigheid met een bijzonder oog voor de
zwakkeren in onze samenleving leidend zijn. Leerlingen leren dat zij het
verschil kunnen maken en zelf zijn, door na te denken, te twijfelen en bovenal
kritisch te zijn. En als het nodig is door tegen de stroom in te roeien.
De scholen van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
leveren ook ruim honderd jaar na oprichting hun bijdrage aan de persoonlijke en
maatschappelijke vorming van leerlingen en samen bouwen we aan een vreedzame en
democratische samenleving door het verzorgen van goed onderwijs, door goed mens
te zijn, goed te leven en goed te handelen.